Troubadours are a fundamental part of European culture and a rich field of interest for specialists in many fields. Decades if not centuries of publications have enlightened many aspects of troubadour and courtly culture, but there are still unresolved issues, particularly regarding the circulation and reception of troubadours, necessarily involving the role troubadours had in medieval courts and the compilation of manuscripts. We believe only interdisciplinary research will help reframing the problems and guide the answers to many core questions. Within this framework, the project Troubadours and European Identity: The Case of the Catalan Courts addresses this challenge with a number of research goals, but also intends to encourage interdisciplinary research in this field and to foment awareness of an updated view of troubadour culture.
With this aim, the core issues regarding the role of troubadours in courts, the impact of courtly activity in troubadour lyrics and the reality of troubadour performance will be discussed with an interdisciplinary approach in the conference Courts and troubadour culture, held at the University of Girona on 23-24th November. The main sessions will revolve around the court as an institution; court gatherings; the reality of troubadour performance; and the reality of troubadour circulation.
A preliminary part of the workshop is designed to encourage communication between researchers in different fields in order to combine and improve their skills. It will set off with presentations by PhD students about their research project. Several forums will follow, chaired by specialists from the multidisciplinary research team of the project Troubadours and European Identity: The Role of Catalan Courts. The chairperson will give an initial presentation about each topic, will encourage PhD students to discuss the relevant, interesting and problematic issues regarding each topic they have encountered during their own research and will give them feedback
Objectius
Els objectius que aquest curs es proposa són dos: d’una banda, l’estudi d’alguns fets destacats de la història de la Corona d’Aragó a l’Edat Mitjana a partir de la versió dels nostres cronistes contrastada amb altres fonts històriques i documentals; de l’altra, la divulgació entre els estudiants universitaris i el gran públic d’aquests episodis i dels cronistes (sobretot Jaume I, Bernat Desclot, Ramon Muntaner i Pere III) que els van posar per escrit. Creiem que, en l’àmbit de les humanitats, la divulgació no està renyida, ni de bon tros, amb el rigor i la profunditat de la recerca. L’experiència dels anteriors cursos d’estiu en línia muntats des de la plana web ‘lletresibits’ ens ho confirma.
A qui s'adreça
– A estudiants universitaris de les facultats de Lletres, Magisteri i Dret.
– A estudiants universitaris de qualsevol altra carrera interessats en la història i la literatura antigues.
– A professors d’institut.
– A públic en general.
Programa
– Del naixement de Jaume I al naixement de Pere III.
– La batalla de Portopí segons Jaume I, Bernat Desclot i la crònica musulmana d’Ibn Amira.
– La batalla del Puig segons Jaume I, Bernat Desclot i la Crònica de sant Joan de la Penya.
– La conquesta de Sicília segons Bernat Desclot, Ramon Muntaner i les cròniques italianes.
– Un episodi novel·lesc: el desafiament de Bordeus segons B. Desclot i R. Muntaner.
– El combat de la Mare de Déu d’Agost (1285) segons Desclot, Muntaner i les cròniques franceses contemporànies.
– La companyia dels almogàvers a Bizanci segons la Crònica de Ramon Muntaner (de l’arribada a Constantinoble a la conquesta del ducat d’Atenes).
– La conquesta de Sardenya segons la Crònica de Pere III.
– De Francesc de Vinatea a la repressió de la Unió Valenciana segons Pere III i Francesc Eiximenis.
– Les coronacions d’Alfons II i de Pere III.
Professorat
– Xavier Renedo. Professor de Literatura Medieval, especialista en el Llibre dels fets, Francesc Eiximenis i la literatura religiosa medieval.
– Marco Pedretti. Becari de recerca de la UdG, especialista en el Llibre dels fets, Anselm Turmeda i el diàleg entre les diferents religions a l’Europa medieval.
– Josep Antoni Aguilar. Professor de Literatura Catalana de la universitat CEU-San Pablo de València, especialista en Ramon Muntaner i tradició historiogràfica medieval.
– Albert Hauf. Catedràtic de Literatura Catalana Medieval de la Universitat de València, membre de la Secció Filolològica de l’IEC, especialista en Francesc Eiximenis, Tirant lo Blanc, Sor Isabel de Villena i les cròniques catalanes medievals.
– Josep M. Pujol. Professor de Literatura Folklòrica i de Literatura Medieval de la URV, especialista en el Llibre dels fets i les cròniques medievals.
– Alexandre Bataller, professor de llengua i literatura catalanes de l'Escola Universitària de Magisteri "Ausiàs Marc" (Universitat de València).
– Antoni Biosca, professor de filologia llatina de la Universitat d'Alacant.
– Gabriel Ensenyat, professor de filologia catalana de la Universitat de les Illes Balears.
– Joan Iborra, professor de l'IES Joanot Martorell de Gandia.
– Francesc M. Gimeno, catedràtic de paleografia de la Universitat de València.
– Ernest Marcos, professor de grec modern de la Universitat de Barcelona.
– Josep Torró, professor d'història medieval de la Universitat de València.
– Robert Vinas (Perpinyà), paleògraf, expert en el "Llibre dels fets" i en la presència dels templers a la Catalunya medieval.
– Dr. J. Antoni Iglesias, professor de paleografia i diplomàtica, Grup de Recerca "Chartae", Facultat de Filosofia i Lletres, Universitat Autònoma de Barcelona.
– Enric Tremps (webmaster).
Metodologia
Curs ONLINE.
Cada tema es podrà seguir en línia a través dels materials penjats en línia pels professors. Aquests materials seran de quatre tipus diferents:
1. Introduccions a cadascun dels temes redactades pels professors.
2. Textos de les cròniques tant en català medieval com en una adaptació al català modern, adreçada al públic no especialitzat.
3. Bibliografia complementària, formada, sobretot, per enllaços a articles a la xarxa o per material de suport penjat pels mateixos professors.
4. Material audiovisual complementari, quan n’hi hagi, a tall de divulgació.
Sistema d'avaluació
Es valorarà tant la participació diària en els fòrums, i l’interès de les intervencions dels estudiants, com la qualitat d’un treball de dos/tres folis d’extensió, de presentació obligatòria dedicat a algun dels diversos temes tractats al llarg del curs.
L'Institut Joan Lluís Vives ens ha atorgat 5 (cinc) crèdits de lliure elecció.
OBJECTIUS
El curs vol proporcionar una visió moderna i atractiva de la fecunda i interessantíssima producció cinematogràfica basada en obres de Shakespeare a partir de la lectura de tres de les seves obres. Així, prenent com a punt de partida la lectura d’aquests textos, es pretén assolir aquests objectius bàsics: 1/ conèixer models de l’adaptació fílmica shakespeariana; 2/ reflexionar sobre el caràcter i els condicionaments del transvasament d’històries d’un mitjà narratiu a un altre; 3/ treballar sobre aspectes de la contemporaneïtat del corpus shakespearià.
A QUI S’ADREÇA
Estudiants i tota la gent interessada en Shakespeare, en cinema, en adaptació cinematogràfica i en cultura contemporània.
PROGRAMA
1. Hamlet i l’absurd del món: Rosencrantz i Guildenstern són morts de Tom Stoppard (1990).
2. La tempesta, una cosmogonia: Planeta prohibit de Fred M. Wilcox (1956).
3. Romeo i Julieta, o el terratrèmol també passa a casa: Los Tarantos de Francisco Rovira Beleta (1963).
METODOLOGIA DOCENT
En ser un curs completament online, s’establirà un procediment precís que implicarà una feina pautada per als matriculats al curs. En línies generals, aquests hauran de: 1/ llegir cadascuna de les obres de Shakespeare de què es parlarà en el curs (Hamlet, La tempesta i Romeo i Julieta); 2/ veure les tres pel·lícules corresponents (Rosencrantz i Guildenstern són morts, Planeta prohibit i Los Tarantos); 3/ llegir els textos escrits pels professors sobre les obres de Shakespeare i sobre les pel·lícules; 4/ a partir d’aquests coneixements adquirits, seguir i participar activament en els fòrums sobre cada un dels tres temes.
SISTEMA D’AVALUACIÓ
Es valorarà, per tal de ser avaluats favorablement, la participació activa als fòrums de cadascun dels temes, participació tendent a demostrar que s’ha fet la feina de manera satisfactòria. A més a més, els inscrits hauran d’escriure un petit treball (d’un parell o tres de fulls) sobre algun dels aspectes tractats.
HORARI I CALENDARI
El material perquè els estudiants puguin avançar la feina es penjarà la setmana del 27 de juny a l’1 de juliol. Els fòrums del curs es realitzaran del 4 al 13 de juliol, i en ser un curs online duraran tot el dia. El calendari per temes serà aquest:
Benvinguda: 4 de juliol.
Tema 1: Hamlet i l’absurd del món: Rosencrantz i Guildenstern són morts de Tom Stoppard. 5-6 de juliol.
Tema 2: La tempesta, una cosmogonia: Planeta prohibit de Fred M. Wilcox. 7-8 de juliol.
Tema 3: Romeo i Julieta, o el terratrèmol també passa a casa: Los Tarantos de Francisco Rovira Beleta. 11-12 de juliol.
Conclusió i comiat: 13 de juliol.
PROFESSORAT
Jordi Sala Lleal (tema 1). Professor de Teoria de la Literatura de la UdG. Especialista en teatre i en adaptació cinematogràfica shakespeariana, tema sobre el qual ha impartit diversos cursos de grau i postgrau.
Joan Manuel Soldevilla (tema 2). Catedràtic de llengua i literatura espanyoles a l’IES Ramon Muntaner de Figueres. Especialista en els mitjans de comunicació de masses, ha publicat diversos llibres, centenars d'articles i ha comissariat diverses exposicions.
Helena Buffery (tema 3). Professora titular de la Universitat de Cork (Irlanda). Llicenciada a Oxford, és especialista en teatre, traducció i teoria contemporània. Es va doctorar amb una tesi sobre Shakespeare i les traduccions.
— Enric Tremps (webmaster)
L'Institut Joan Lluís Vives ens ha atorgat 4 (quatre) crèdits de lliure elecció.
Professors i temes
Xavier Renedo (UdG), De Boule de Suif de Maupassant a La diligència de John Ford. (9-11 de juliol)
Jordi Sala (UdG), De Shakespeare a Chimes at Midnigth d’Orson Welles. (12-13 de juliol)
Jorge Garcia (UdG), El curioso impertinente de Cervantes i Le genou de Claire d’Eric Rohmer. (14-15 de juliol)
Xavier Espluga (UB), Del Satiricó de Petroni al de Fellini. (16-18 de juliol)
Mita Casacuberta (UdG), De La bête humaine de Zola a Human Desires de Fritz Lang. (19-20 de juliol)
Jordi Mascarella (UdG), Els ponts de Madison County entre Robert James Waller i Clint Eastwood. (21-22 de juliol)
Funcionament
És un curs online, és a dir, no hi haurà classes presencials.
Per cada tema del curs es penjarà una guia de lectura de la l'obra literària i una altra de l'obra cinematogràfica. Alhora es penjaran unes preguntes al fòrum per estimular el debat entre els estudiants.
Oferirem la possibilitat de veure alguns fragments de les pel·lícules del curs, o d'altres que hi estiguin relacionades.
S’hauran de fer les lectures i/o veure les pel·lícules que recomanin els professors, i participar en els fòrums que s’obrin per al curs.
La participació en els fòrums, les lectures i els visionats de pel·lícules els podeu fer, lògicament, a l’hora que vulgueu.
El treball de final de curs es podrà fer tant en català com castellà.
L'Institut Joan Lluís Vives ens ha atorgat 4 (quatre) crèdits de lliure elecció.
Per matricular-se hi ha temps fins al dia 12-7-2010.
Programa
Al llarg del curs s’aniran repassant, per ordre cronològic, les principals obres d’Eiximenis: des de l’Art de predicació, potser la seva primera obra, fins a la Vita Christi, potser l’última, passant per la gran enciclopèdia del Crestià, el Llibre de les dones o el Llibre dels Àngels. Alhora es penjaran i es comentaran fragments de cadascun d’aquests llibres, molts d’ells inèdits.
Cada dia es comentarà, en relació amb l’obra que s’estigui presentant, un tema de l’obra eiximeniana: l’art de parlar en públic, l’urbanisme, la història de les ciutats, la visió de la dona, els oficis, el lleure, el pactisme, la gastronomia i els pecats de la taula, l’educació, la moral sexual, etc. Cada dia es comentaran també un o dos ‘exemples’, un gènere literari ―el relat curt amb finalitats més o menys didàctiques— que Eiximenis dominava com ningú.
Professors
Josep Anton Aguilar, Carmen Clausell, Jorge García, Salvador Garcia Arbós, Daniel Genís, Pilar Gispert, David Guixeras, Albert Hauf, Antoni Iglesias, David Igual, Eva Izquierdo, Sadurní Martí, Marco Pedretti, Jordi Piqué, Josep Maria Pujol, Xavier Renedo, Raquel Rojas, Emili Ros, Damien Ruiz.
Enric Tremps (Secretari).
Amb el suport de la Casa de Cultura de la Diputació de Girona i del Consell Social i del Vicerectorat de Recerca de la Universitat de Girona.